Kostnad Ladda Elbil Max Hamburgare?
Lasse visited on Wednesday, August 10, 2022 and would like to share the following Såg att nya laddmöjlighetr kommer Troligen massa KW för nytt apparathus på plats I dessa 4 CCS uttagen Did not charge Christer Carlson visited on Saturday, October 5, 2019 and would like to share the following Startade på 22% SOC. Ligger nu på 42 kW vid 29%. Startade med Incharge-kortet, allt fungerar som det ska! Mycket bra. Charged without problems | 🚘Kia e-Niro | 🔌CCS EU 50kW Modde visited on Saturday, June 15, 2019 and would like to share the following Fungerar hur bra som helst! 😃 Charged without problems | 🚘Nissan Leaf | 🔌CCS EU 50kW Anton Lahti visited on Sunday, May 5, 2019 and would like to share the following Chademo och CCS stod som “Upptagna” i inCharge-appen, trots att det inte stod några bilar där. Kontaktade kundtjänsten som rekommenderade att jag skulle trycka in nödstoppet och släppa det igen. Charged with problems | 🚘Nissan Leaf | 🔌Type 2 Cable 43kW Stefan visited on Sunday, March 3, 2019 and would like to share the following Funkade fint gav stadigt 48 kW (120A) Charged without problems | 🚘Tesla Roadster | 🔌CHAdeMO 50kW Oskar Henriksson visited on Friday, January 25, 2019 and would like to share the following Laddade med 45kW som mest. Enl appen var CCSen ur funktion, men på laddaren såg den ut att fungera(testade ej) Charged without problems | 🚘Nissan Leaf 40kWh | 🔌CHAdeMO 50kW Lasse visited on Friday, December 14, 2018 and would like to share the following Priset nu ändrat till 3.50 per kWh Bilen var 85% laddad så det gick sakta för 1 kWh för 3,50 Gamla priset hade blivit 35:- för 10 minuter som det tog Får kolla senare när det är nästan tomt 🙂 om det blir 32A per fas på mitt instrument Charged without problems | 🚘Renault Zoe | 🔌Type 2 Cable 43kW Jonas Andersson visited on Sunday, November 11, 2018 and would like to share the following Fungerade kanon!! Charged without problems | 🚘Ioniq Electric | 🔌CCS/EU Jonas visited on Friday, November 2, 2018 and would like to share the following Fungerade kanon !!! Charged without problems | 🚘Hyundai Ioniq Electric | 🔌CCS EU 30kW Erik Naessen visited on Tuesday, February 20, 2018 and would like to share the following Fick 39kW inga problem. Startade med Vattenfallkort. Laddade från 23% till 81%. Priset 2,40kr/min innebar ca 3,80kr/kWh. Charged without problems | 🚘e-Golf | 🔌CCS Lasse visited on Saturday, September 2, 2017 and would like to share the following SE UPP om du inte kan ladda 30kW eller 43kW De tar betalt per minut Ex för ZOE som kan ladda max 22kW kostar det ca 6:50 per Kwh För en långsamladdare blir det JÄTTEDYRT. Did not charge Micke visited on Saturday, July 15, 2017 and would like to share the following Kostar 2,40 kr/min Did not charge | 🚘Nissan Leaf Henrik visited on Sunday, May 28, 2017 and would like to share the following Laddplatsen gick inte att aktivera. Kundsupporten tog mer än 15minuter på sig för att motvilligt som tusan manuellt slå på CHAdeMO i 30minuter. Charged with problems | 🚘Nissan Leaf | 🔌CHAdeMO 50kW Kristofer visited on Thursday, April 27, 2017 and would like to share the following Laddar 23kW hade hoppats på mera. Är ensam laddare. Charged without problems | 🚘Tesla S | 🔌CHADEMO Eric visited on Friday, April 14, 2017 and would like to share the following Gick bra att ladda. Jag fick dock endast 24 kW. Det är värt att notera att man inte kan ladda med CHAdeMO och CCS samtidigt. Av någon anledning kan dom inte dela på effekten, utan blockerar varandra istället. Charged without problems | 🚘Tesla | 🔌CHAdeMO Deejay visited on Wednesday, March 15, 2017 and would like to share the following Gratis laddning och enligt personalen på MAX ska den vara tillgänglig dygnet runt. Charged without problems | 🚘Nissan Leaf | 🔌Chademo Erik Torstensson visited on Tuesday, February 7, 2017 and would like to share the following Laddade men under laddning dök ett felmeddelande upp som nu hindrar nästa laddning. Charged with problems | 🔌CCS EU 50kW Andreas Johansson visited on Thursday, November 3, 2016 and would like to share the following 30min kostnadsfri laddning. Perfekt att ladda upp när man käkar. Två tydligt utmärkta p-platser för elbilar. Charged without problems | 🚘Nissan Leaf | 🔌CHAdeMO 50kW
Visa hela svaret
Contents
- 1 Vad kostar det att ladda en elbil på Mcdonalds?
- 2 Vad kostar det att ladda en elbil på Lidl?
- 3 Vad kostar det att ladda bilen på max?
- 4 Var laddar man bilen billigast?
- 5 Är det billigare att köra elbil?
Vad kostar det att ladda en elbil på Mcdonalds?
44 tusen elfordon i Sverige – Vid slutet av 2017 beräknas 44 000 elfordon vara i bruk i Sverige. En av de kedjor som har satsat aktivt på att erbjuda laddning är McDonald’s Sverige. Företaget har i dagsläget 21 restauranger med snabbladdare, och ytterligare cirka tio restauranger med semisnabb eller långsam laddning.
Under året installeras ytterligare fem snabbladdare och på sikt är målet att alla drive-in-restauranger ska erbjuda laddning. McDonald’s snabbladdare är ett samarbete med Fortum Charge and Drive. Att snabbladda kostar 2,50 kronor i minuten. – Vi har ingen intäkt från laddningen. Det är Fortum Charge and Drive som har hela den affären.
För vår del innebär det förhoppningsvis att fler stannar till för att äta hos oss, säger miljöchefen Henrik Nerell. De laddare som utnyttjas mest ligger samtliga längs västkusten, där förklaringen troligtvis är att många norrmän på semester passar på att ladda.
Visa hela svaret
Vad kostar det att ladda elbilen fullt?
Vad kostar det då att ladda elbilen hemma? – Uppskattningsvis är kostnaderna för en konsument för el, nät och skatter 2 kronor per kWh. Elbilar förbrukar i genomsnitt mellan 1 och 3 kWh per mil, beroende på storlek och årstid. För en elbil är bränslekostnaden ungefär 1,5–4,5 kronor per mil.
- För en bensinbil ligger motsvarande bränslekostnad uppskattningsvis mellan 8 och 11 kronor per mil.
- Den totala driftkostnaden för elbilar är vanligtvis betydligt lägre än för bensin- och dieselbilar.
- Ostnaden för att ladda en elbil hemma är cirka 90–200 kronor om du laddar din elbil från ett tomt batteri till ett fulladdat.
Kostnaden är baserad på en batterikapacitet på cirka 50–100 kWh och ett elpris på 2 kronor. Funderar du på om elbil kan vara något för dig? Vi går igenom saker som kan vara bra att tänka på när det gäller elbil.
Visa hela svaret
Vad kostar det att ladda en elbil i timmen?
Så mycket kostar det att ladda en elbil 11.02.2022 | 3 min För dig som vill ladda elbilen hemma Kostnaden för el, nät och skatter är uppskattningsvis ca 1,5 kronor per kWh för en konsument. Elbilar förbrukar, beroende på storlek och årstid, i genomsnitt mellan 1 och 3 kWh per mil.
- Elbilen har därmed en bränslekostnad på 1,5 – 4,5 kronor per mil.
- Motsvarande bränslekostnad för en bensinbil ligger uppskattningsvis mellan 8 – 11 kronor per mil.
- Med en årlig körsträcka på 1200 mil blir besparingen omkring 7 000 – 8 000 kr per år.
- Om du inte kan ladda hemma eller har behov av att ladda el när du är på resa, ska du veta att snabbladdning är dyrare än vad det kostar att ladda bilen hemma.
Olika aktörer sätter sitt eget pris och kan därför variera. De flesta laddar dagligen hemma och vid publika laddstationer endast vid behov. De totala månadsvisa driftkostnaderna är vanligtvis betydligt lägre än för bensin- och dieselbilar. Med en smart elbilsladdare hemma har du garanterat det tryggaste och mest effektiva sättet att ladda din elbil på – precis utanför din dörr.
Distans | 1200 mil |
Förbrukning/mil* | 0,58 liter |
Bensinkostnad Blyfri 95** | 14,15 kr/liter |
Bensinkostnad/mil | 8,20 kr |
Årlig bensinkostnad | 9840 kr |
Genomsnittlig förbrukning 2018, Naturvårdsverket **Genomsnittlig kostnad 2020, Drivkraft Sverige
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att ladda en elbil på laddstation?
Det kostar från ca 2,50 kr per kWh att ladda på en 22kW-laddare laddstation. En elbil drar ungefär 2 kWh per mil, så det kostar alltså ungefär 5 kr per mil att ladda på en publik station. Vid supersnabbladdning är priset ca 6 kr per kWh.
Visa hela svaret
Är det gratis att ladda elbil på IKEA?
Parkeringsavgifter: Gratis, gratis el! Info källa: Här kan IKEAs kunder ladda kostnadsfritt under varuhusets öppettider kl.10-20 (se ikea.se för avvikelser kring öppettider).
Visa hela svaret
Vad kostar det att ladda en elbil på Lidl?
Dela Lidl Sverige satsar på infrastruktur av snabbladdare för elbilar och öppnar under 2019 fem nya butiker med snabbladdstationer. Vid varje butik installeras två laddstationer där fyra elbilar kan ladda samtidigt. Satsningen är en del av Lidls övergripande hållbarhetsarbete och ett bidrag till det nationella målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Snabbladdare hos Lidl Under 2019 installerar Lidl laddstationer vid fem av årets nya butiker i Karlskoga, Norrköping, Sollentuna, Halmstad och Järfälla Barkarby. Lidl har idag totalt elva laddstationer vid sju butiker i Ljungby, Västra Frölunda, Växjö, Kungsängen, Södertälje, Motala och Falkenberg.
Sedan de första solcellerna installerades 2016 har Lidl producerad 600 000 kWh fossilfri solel vilket motsvarar 33,6 miljoner laddningar av mobiltelefoner eller tre miljoner kilometer elbilskörning. På laddstationerna från ABB finns tre olika uttag för laddning med likström eller växelström och det är gratis att ladda sin bil.
Med likströmsladdare kan Lidls elbilskunder ladda fullt på 20-30 minuter, med god marginal för en veckohandling i butiken. Elen kommer från solceller på butikens tak eller solceller monterade på väderskydden till laddstationerna. Solcellselen kan dessutom täcka upp till 20-25 procent av butikens elbehov.
- Vi jobbar aktivt för att minska vår och våra kunders klimatpåverkan och bidra till målet om ett fossilfritt Sverige.
- Vårt laddnät växer i takt med vårt butiksnät och där vi har möjlighet, installerar vi snabbladdstolpar, något som är väldigt uppskattat våra elbilsburna kunder och som vi märker stor efterfrågan av, säger Johan Augustsson, Landschef Lidl Sverige.
För laddstationerna i Kungsängen och Falkenberg har Lidl fått bidrag från Klimatklivet, ett investeringsstöd som delas ut av Naturvårdsverket och som främjar klimatåtgärder. Laddstationen i Kungsängen blev också utsedd till “Årets bästa laddplats” 2017 med motiveringen: “För att Lidl med all tydlighet visar att de vill se mer elbilar på svenska vägar och ha elbilister som kunder i sina butiker.
- Med väl tilltagna stationer som rymmer hela två snabbladdare på vardera 50kW kan fyra elbilar ladda samtidigt vilket ökar tillgängligheten för elbilister med laddbehov.” Fakta Lidls snabbladdningstationer Snabbladdarna vid Lidls butiker har en total effekt om 50 kW.
- Stationerna har alla tre typer av ladduttag som finns på marknaden: CHAdeMO, CCS och Mode 3 typ 2.
Laddning sker antingen med likström eller växelström och fyra bilar kan laddas samtidigt på två laddstationer. Laddstationerna är i drift under butikens öppettider och laddtiden är begränsad till maximalt 60 minuter. Lidl Sverige – Energianvändning och transporter Lidl Sverige har ambitionen att bli branschledande inom hållbarhet och arbetar systematiskt för att minska energianvändningen och butikerna i Sverige har certifierats enligt EN ISO 50001.
- Alla transporter från centrallager till butik körs med 100 procent mer klimatsmarta drivmedel som fordonsgas, el, biodiesel eller Svanenmärkt diesel, vilket minskat transporternas klimatpåverkan med 25 procent.
- Lidl först ut i branschen – Fossilfria transporter 2025 Inför klimatmötet i Paris startade regeringen initiativet Fossilfritt Sverige med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
I februari 2019 antog Lidl Sverige, som första dagligvarukedja, Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet att genomföra fossilfria transporter 2025.
Visa hela svaret
Vad kostar det att ladda bilen på max?
Lasse besökte den 10 augusti 2022 och vill gärna dela med sig följande Såg att nya laddmöjlighetr kommer Troligen massa KW för nytt apparathus på plats I dessa 4 CCS uttagen Provade ej laddplatsen Christer Carlson besökte den 5 oktober 2019 och vill gärna dela med sig följande Startade på 22% SOC. Ligger nu på 42 kW vid 29%. Startade med Incharge-kortet, allt fungerar som det ska! Mycket bra. Laddade utan problem | 🚘Kia e-Niro | 🔌CCS EU 50kW Modde besökte den 15 juni 2019 och vill gärna dela med sig följande Fungerar hur bra som helst! 😃 Laddade utan problem | 🚘Nissan Leaf | 🔌CCS EU 50kW Anton Lahti besökte den 5 maj 2019 och vill gärna dela med sig följande Chademo och CCS stod som “Upptagna” i inCharge-appen, trots att det inte stod några bilar där. Kontaktade kundtjänsten som rekommenderade att jag skulle trycka in nödstoppet och släppa det igen. Laddade trots problem | 🚘Nissan Leaf | 🔌Type 2 Cable 43kW Stefan besökte den 3 mars 2019 och vill gärna dela med sig följande Funkade fint gav stadigt 48 kW (120A) Laddade utan problem | 🚘Tesla Roadster | 🔌CHAdeMO 50kW Oskar Henriksson besökte den 25 januari 2019 och vill gärna dela med sig följande Laddade med 45kW som mest. Enl appen var CCSen ur funktion, men på laddaren såg den ut att fungera(testade ej) Laddade utan problem | 🚘Nissan Leaf 40kWh | 🔌CHAdeMO 50kW Lasse besökte den 14 december 2018 och vill gärna dela med sig följande Priset nu ändrat till 3.50 per kWh Bilen var 85% laddad så det gick sakta för 1 kWh för 3,50 Gamla priset hade blivit 35:- för 10 minuter som det tog Får kolla senare när det är nästan tomt 🙂 om det blir 32A per fas på mitt instrument Laddade utan problem | 🚘Renault Zoe | 🔌Type 2 Cable 43kW Jonas Andersson besökte den 11 november 2018 och vill gärna dela med sig följande Fungerade kanon!! Laddade utan problem | 🚘Ioniq Electric | 🔌CCS/EU Jonas besökte den 2 november 2018 och vill gärna dela med sig följande Fungerade kanon !!! Laddade utan problem | 🚘Hyundai Ioniq Electric | 🔌CCS EU 30kW Erik Naessen besökte den 20 februari 2018 och vill gärna dela med sig följande Fick 39kW inga problem. Startade med Vattenfallkort. Laddade från 23% till 81%. Priset 2,40kr/min innebar ca 3,80kr/kWh. Laddade utan problem | 🚘e-Golf | 🔌CCS Lasse besökte den 2 september 2017 och vill gärna dela med sig följande SE UPP om du inte kan ladda 30kW eller 43kW De tar betalt per minut Ex för ZOE som kan ladda max 22kW kostar det ca 6:50 per Kwh För en långsamladdare blir det JÄTTEDYRT. Provade ej laddplatsen Micke besökte den 15 juli 2017 och vill gärna dela med sig följande Kostar 2,40 kr/min Provade ej laddplatsen | 🚘Nissan Leaf Henrik besökte den 28 maj 2017 och vill gärna dela med sig följande Laddplatsen gick inte att aktivera. Kundsupporten tog mer än 15minuter på sig för att motvilligt som tusan manuellt slå på CHAdeMO i 30minuter. Laddade trots problem | 🚘Nissan Leaf | 🔌CHAdeMO 50kW Kristofer besökte den 27 april 2017 och vill gärna dela med sig följande Laddar 23kW hade hoppats på mera. Är ensam laddare. Laddade utan problem | 🚘Tesla S | 🔌CHADEMO Eric besökte den 14 april 2017 och vill gärna dela med sig följande Gick bra att ladda. Jag fick dock endast 24 kW. Det är värt att notera att man inte kan ladda med CHAdeMO och CCS samtidigt. Av någon anledning kan dom inte dela på effekten, utan blockerar varandra istället. Laddade utan problem | 🚘Tesla | 🔌CHAdeMO Deejay besökte den 15 mars 2017 och vill gärna dela med sig följande Gratis laddning och enligt personalen på MAX ska den vara tillgänglig dygnet runt. Laddade utan problem | 🚘Nissan Leaf | 🔌Chademo Erik Torstensson besökte den 7 februari 2017 och vill gärna dela med sig följande Laddade men under laddning dök ett felmeddelande upp som nu hindrar nästa laddning. Laddade trots problem | 🔌CCS EU 50kW Andreas Johansson besökte den 3 november 2016 och vill gärna dela med sig följande 30min kostnadsfri laddning. Perfekt att ladda upp när man käkar. Två tydligt utmärkta p-platser för elbilar. Laddade utan problem | 🚘Nissan Leaf | 🔌CHAdeMO 50kW
Visa hela svaret
När lönar det sig att köpa elbil?
Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil Har man följt utvecklingen på elbilsfronten det senaste året är budskapet från tillverkarna, politikerna och forskarna detsamma: Det är eldrift som gäller i framtiden. Enligt beräkningar från elbranschens egen intresseorganisation Power Circle kommer det rulla omkring 2,5 miljoner laddbara fordon på vägarna i Sverige 2030.
- Av alla nyregistrerade bilar i fjol var 9,6 procent rena elbilar och 22,6 procent laddhybrider, att jämföra med 4,4 respektive 7 procent 2019.
- Och de flesta spår att ökningen kommer att bli än mer dramatisk de närmsta åren.
- För många är de nya elbilarna dock fortfarande alldeles för dyra.
- Inköpspriset är fortsatt en bromskloss.
Man får räkna med minst 100.000 kronor extra – efter klimatbonus – för att få eldrift. Några prisexempel: Kias populära Niro 1.6 Hybrid Advance Plus kostar cirka 300.000 för hybridvarianten, plug-in-hybriden 345.000 kronor efter klimatbonus och med ren eldrift cirka 440.000 kronor efter bonus. Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden. “2025 räknar vi med att inköpspriserna är i paritet med varandra. Det som driver priset nedåt är att man tror att batteripriserna fortsätter att sjunka. Om man däremot räknar med den så kallade Total Cost of Ownership där alla inköps- och driftkostnader räknas så sker det några år tidigare och flera elbilsmodeller är billigare redan i dag. Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter på högskolan i Gävle. Han får medhåll av Peder Zandén Kjellén som forskar inom hållbara transporter på högskolan i Gävle: “Jag skulle säga att det redan har hänt. Om man räknar på totalkostnaden så är det i de flesta fall billigare med elbil än bensin- och dieselbil”.
- Han är dock tveksam till att inköpspriset kommer att komma ner på samma nivå för en elbil som för en motsvarande bensin- och diesel.
- Så länge driftkostnaderna är så pass mycket lägre för elbilarna kanske det inte ligger i biltillverkarnas intresse att pressa priserna i bilhallarna.
- I och med teknikutvecklingen får man längre räckvidd och mindre batteri, snarare än lägre pris.
Även om priserna sjunker hela tiden, kommer det att dröja länge innan själva inköpspriset matchar bensin- och dieselbilar. Det är en liknande utveckling som vi sett kring de bärbara datorerna de senaste tio åren. Kapaciteten har ökat markant, men prisnivån är ungefär densamma”, säger han. Erik Naessen, författare till boken “Elbilar & laddhybrider – Allt du vill veta och mer därtill”. Foto: Privat “Först om fem år kanske prislappen för en elbil är densamma som för en bensinbil men det handlar ju om var generalagenten vill sätta för pris.
De kanske hellre jobbar med privatleasing, och där behöver man som konsument inte lägga in de stora pengarna direkt. När biltillverkarna kör sina kampanjer på nya elbilar så är vi i flera fall redan i dag i ett läge där det kostar lika mycket eller blir billigare i slutändan”, säger Erik Naessen, som själv ägt elbil sedan 2013 och skrivit boken “Elbilar & laddhybrider – Allt du vill veta och mer därtill”.
“En mindre bensin- eller diesel med körsträcka på 1.500 mil per år kan ligga runt 1.995 kronor i månaden i kampanjpris. Då har du tillkommande kostnader för till exempel bränsle och skatt på drygt 1.000 kronor i månaden jämfört med en elbil. Så för 2.995 kronor, som VW hade som kampanjpris på sin ID.3 under en period, hamnar du på samma slutpeng”, säger han och fortsätter: “Så när man räknar med ALLA kostnader är det redan i dag förmånligt med elbil för många.” Sofia Granfors, Head of e-mobility på Volkswagen. Foto: VW Volkswagen har med de nya helelektriska modellerna ID.3 och ID.4 blivit ett allt mer vanligt inslag på vägarna, och ligger bra till i försäljningsstatistiken. Sofia Granfors, Head of e-mobility på Volkswagen, ser att det inte är långt kvar tills elbilen i inköpspris närmar sig motsvarande bensin- och dieselbil.
“Vi förväntar oss att det ska bli ganska snart, och jobbar mot att våra elbilar ska kosta lika mycket som motsvarande bensin- och dieselbilar. Batterikostnaden spelar en avgörande roll för elbilars pris i dag och vi strävar efter att minska både komplexitet och kostnad för battericeller. Det kommer ske inom några år, men svårt att säga exakt när”, säger hon och fortsätter: “Det ställs parallellt högre och högre krav på att våra fossila bilar för att de ska uppnå allt hårdare utsläppsmål vilket medför att det blir dyrare att tillverka den rening som behövs.
Så vi ser att diesel- och bensinbilar kommer att bli dyrare på sikt och nånstans möts de här två kurvorna”, säger hon. En viktig faktor för hur prisutvecklingen på elbilar kommer att se ut framöver är batteripriserna, som står för mellan 20 och 30 procent av det totala priset för en elbil.
- Många pratar om 100 dollar/kWh som en magisk gräns då tekniken blir tillgänglig för de stora massorna.
- Svenska batteritillverkaren Northvolt ser att man kommer närma sig den prisnivån de kommande fem åren, och ser en positiv prisutveckling i samband med att man kan börja återvinna material från uttjänta elbilbatterier.
LÄS MER: Jesper Wigardt är kommunikationschef på Northvolt. Foto: Johan Gustafsson “2030 räknar vi med att hälften av allt material kommer från vår egen återvinningsfabrik. Då slipper vi öppna nya gruvor, vilket inte minst är en miljömässig vinst”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
Northvolt bygger i detta nu en gigantisk batterifabrik som upptar lika stor yta som 100 fotbollsplaner i Bergsbyn i utkanten av Skellefteå. Den spelar också en nyckelroll i Volkswagens elbilsoffensiv. Den tyska biljätten har inte bara satsat 120 miljarder kronor i den, man har också planer på ytterligare fem batterifabriker i Europa med en årlig produktionskapacitet på 240 gigawattimmar.
En strategi som på sikt ska gynna prisbilden på bolagets elbilar. “Vi kommer att bygga flera nya batterifabriker för att tillverka battericeller som vi kan använda i stor skala på majoriteten av våra modeller. Vi satsar också på återvinning av råmaterial för att få ner kostnaden för att tillverka nya batterier och därmed priserna på elbilar” säger Granfors. Fredrik Isakson är försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige. Foto: Volvo Cars Fredrik Isakson, som är försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige, ser att omställningen till elbilar framför allt drivits av företagskunder de senaste åren, men att ju fler som kommer i kontakt med den nya tekniken – exempelvis via en bekant eller en granne – kommer att överväga en elbil nästa gång.
- Jag tror alla har underskattat kraften i omställningen.
- Vi har haft en elvariant i ordinarie sortiment sedan 2012 men det fanns ett väldigt smalt intresse.
- Man såg inte riktigt nyttan med elektrifieringen.
- Men nu går det fort”, säger han.
- Isakson spår att privatleasing kommer att bli allt vanligare framöver, vilket också gör det enklare för kunderna att räkna på den totala kostnaden,
“När man lägger in alla parametrar kan man räkna hem bilen ganska snabbt på den låga skatten och driftekonomi. Och att det dessutom är ett stort sug på laddhybrider på andrahandsmarknaden gör att kalkylen ser ännu bättre ut”, säger han. När kan det då vara läge att göra sig av med sin befintliga bil och satsa på en elbil? “Trots stora utsläpp under tillverkningen så har en elbil lägre totalutsläpp än bensin och dieselbilar efter cirka 5.000 mil.
Visa hela svaret
Var laddar man bilen billigast?
Tips! Spotpris – ladda på natten – Har du spotpris hos ditt elhandelsbolag och bor i elområde 3 och 4 har du stora möjligheter att ladda de tider när det är som billigast. Undvik att ladda under dagen när elpriset är högt. Startar du laddningen på kvällen är bilen fulladdad på morgonen till ett lågt pris!
Visa hela svaret
Är elbil billigare i drift?
Elbilar billigare än fossildrivna? Vår medarbetare Jens Hagman har precis doktorerat från Kungliga Tekniska högskolan med sin avhandling som visar att elbilar kan vara billigare att äga än bensinbilar. Totalkostnaden för att äga en elbil har jämförts med bilar som har förbränningsmotor, samt hybrider av motsvarande storlek. – I det fallet såg vi att en elbil faktiskt kan vara billigare att ha under tre år än en bensin-, diesel- eller hybridbil. Det trots att inköpspriset var betydligt högre, säger Jens Hagman, doktor i maskinkonstruktion med fokus på elbilar. – För ett par år sedan gjordes en liknande jämförelse och numera är elbilen betydligt mer konkurrenskraftig.
Elbilar kan vara ekonomiskt konkurrenskraftiga, om de jämförs med andra bilar utifrån totalkostnaden.Totalkostnaden för en bil appliceras ofta inte in i personers urvalsprocesser.Det krävs nya tillvägagångssätt för att kunna uppskatta den verkliga kostnaden för att äga en bil.En ökad förståelse för totalkostnaden skulle förbättra elbilens relativa fördelar och det skulle få en ökad försäljning som följd.
: Elbilar billigare än fossildrivna?
Visa hela svaret
Är det billigare att köra elbil?
Är det fortfarande billigare att köra elbil? 12 oktober 2022 Elbil och laddning Elpriserna stiger och bensin- och dieselpriserna likaså. För att reda ut den ekonomiska lönsamheten avseende drivmedel så kommer nu bilbranschorganisationen Mobility Sweden med klara besked.
Elbilen är fortsatt billigast. I vintras publicerade vi en artikel där vi gjorde ett försök att besvara frågan om, trots skenande elpriser. En fråga som fortfarande är högst aktuell! Elpriserna fortsätter att öka och det kan nog skrämma bort vilken elbilsspekulant som helst. Men, nu kommer lugnande besked i frågan från bilbranschorganisationen Mobility Sweden.
— Våra beräkningar visar att trots att elpriset har ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i ett pressmeddelande. Diagram hämtat från Jämförelse av drivmedelskostnaden i kronor per mil, mellan bensin-, diesel- och elbil perioden januari-augusti 2022 och 2021. Dyrast är att köra på bensin näst följt av diesel och kvarstår gör elbilen med billigast drivmedelskostnad, dock med varierande priser.
Visa hela svaret
Hur långt går en elbil på 1 kWh?
En genomsnittlig förbrukning för en medelstor elbil ligger kring 2 kWh per mil, vilket innebär att du behöver ha ett batteri på ca 60 kWh för att kunna åka 30 mil. Svensk Fordonsladdning erbjuder helhetslösningar inom snabbladdning, laddboxar, laddstationer för privatpersoner, BRF, företag och industri. Mer information om våra produkter och tjänster hittar du här >>
Visa hela svaret
Är det dyrt att ladda elbil?
Hur mycket kostar det att ladda en elbil? Kan det vara dyrare att ladda sin elbil än att tanka fossila bränslen? Ni kanske har sett rubriker om att elbilsladdningen stundvis har varit lika dyr, eller till och med dyrare, än att tanka en fossildriven bil.
- Det beror förstås på hur stor kapacitet ens elbil har och det rådande elpriset, men i extremfall är det faktiskt sant.
- Gränsen för när det blir dyrare per mil att köra elbil jämfört med bensinbil går idag vid ett elpris på 3,6 kr/kWh, om man räknar att elbilen förbrukar 1,8kWh/mil och bensinbilen 5,8 liter/mil.
Vid ett elpris på 3,6 kr/kWh blir det billigare att ladda på en supersnabbladdare hos OKQ8 än i hemmet. Om elpriset går över 6,5 kr/kWh ligger milkostnaden för laddning i hemmet långt över både bensin, supersnabbladdning på station och publik normalladdning.
Visa hela svaret
Hur många år håller en elbil?
Tillverkarna brukar garantera åtta års livslängd – men studier visar att batterierna håller längre – En vanlig batterigaranti från elbilstillverkarna är åtta år. Men flera studier visar att batterierna håller betydligt längre än så.
En norsk studie undersökte taxibilar med minst 20 000 på milkontot. Efter så många mil hade bilarnas batterier tappat mellan 15 och 25 % av ursprunglig effekt.Företaget Geotab samlade in information från 6300 elbilar med totalt 1,8 miljoner kördagar. Statistiken visade att det genomsnittliga tappet för ett elbilsbatteri var 2,3 % av kapaciteten per år. Räckvidden blir därför något kortare varje år, men samtidigt påpekar Geotab att batteriets livslängd oftast kommer vara längre än fordonets.
Biltillverkaren Nissan gjorde en studie på 400 000 Nissan Leaf och kom fram till att batteriet i genomsnitt skulle hålla i 22 år. Längre än fordonet i sig, enligt Nissan.
Hur många kWh är en full tank?
Ladda hemma med laddbox– billigast – När du laddar bilen hemma med en laddbox betalar du elpriset som står i ditt elavtal. Låt oss anta att din totalkostnad är 1,50 kr/kWh, och din snåla elbil drar 1,6 kWh/mil, då blir din milkostnad cirka 2,50 kr. En mer energikrävande elbil kan dra uppåt 3 kWh/mil vilket ger en milkostnad på ca 4 kr/mil.
- Hemmaladdad elbil: 2,50-4 kr/mil.
- Full tank”, det vill säga full laddning av ett 100 kWh-batteri kostar alltså cirka 150 kr.
- För tillfället är elpriset väldigt volatilt, vilket innebär att det är extra föränderligt över dygnet och från dag till dag.
- Därför är det just nu svårt att ge ett genomsnittligt pris per kWh.
Framför allt om du har ett elavtal med timpris, då spotpriset ibland har varierat från 5 öre till 500 öre per kWh under samma dag. Då är det extra viktigt att ladda under de timmar elen är som billigast, vilket ofta är på natten.
Visa hela svaret
Är det verkligen farligt att ladda elbilen i vanligt kontaktuttag?
Det är inte säkert att ladda din bil i ett vanligt eluttag. – Att ladda din elbil i ett vanligt eluttag kan innebära allvarliga säkerhetsproblem då vanliga eluttag och kablar inte är dimensionerade för hög belastning under lång tid. Om de används i högre intensitet än rekommenderat, ökar brandrisken.
Visa hela svaret
Får man ladda en elbil i garage?
Placering – Vi rekommenderar att laddningsplatser för elbilar i garage placeras så nära in/utfarten som möjligt, för att vi ska kunna göra insatser från en säker miljö utan långt avstånd till branden. Vid placering i garage med flera våningsplan bör elbilsplatser placeras i eller ovan markplan.
Visa hela svaret
Vilka Lidl har gratis laddning?
Under 2019 öppnar lågpriskedjan Lidl fem nya butiker med stationer för gratis snabbladdning. Vid varje butik byggs två laddstationer där fyra bilar kan ladda samtidigt, meddelar företaget. De nya butikerna med snabbladdarna är belägna i Karlskoga, Norrköping, Sollentuna, Halmstad och Järfälla Barkarby.
- Lidl som gärna vill locka elbilskunder och uppger att de jobbar hårt för minska både sitt eget och kundernas klimatpåverkan, har sedan tidigare totalt elva laddstationer vid sju butiker i Ljungby, Västra Frölunda, Växjö, Kungsängen, Södertälje, Motala och Falkenberg.
- Elen kommer enligt Lidl från solceller på butikens tak eller solceller monterade på väderskydden till laddstationerna.
Snabbladdarna har en effekt på 50 kW, och stationerna har alla både CHAdeMO, CCS och Mode 3 typ 2-uttag. Stationerna är i drift under butikens öppettider och laddtiden är begränsad till maximalt 60 minuter.
Visa hela svaret
Varför ladda till 80 %?
Undvik extrema laddningar – Det går att ge temperaturregleringen fria tyglar genom att ladda bilen fullt. Detta är dock en dålig idé, då full uppladning av batteriet kan leda till att dess livslängd förkortas. Oavsett om du laddar bilen hemma eller på vägen, rekommenderas det att hålla sig till en laddning på högst 80-85 %.
För de allra flesta räcker det gott och väl för att ta sig dit – och tillbaka. Det gäller även urladdning av batteriet (ner till 0 % – men också nära noll). Om du tex. inte använder din elbil särskilt ofta eller om du har en lång resa framför dig finns risken att batteriet tar slut. Att använda sig av ett hanteringssystem för laddningen är en bra idé då du kan ställa in en fast gräns för hur mycket batteriet skall laddas.
Ställ in laddregulatorn så att den håller sig inom ett intervall på runt 25-85 %. Detta säkerställer att du varken över- eller underladdar ditt batteri.
Visa hela svaret
Vilket Laddkort är bäst?
Vilket är det bästa laddkortet? – Vilket laddkort som är det bästa kan bara du avgöra, men ett tips är att undersöka vilka laddstationer som är närmast dig och vilka du oftast kommer besöka. Den operatör du troligen kommer besöka mest är också den du bör skaffa laddkort hos.
Visa hela svaret
Kan man ladda på Mcdonalds?
McDonald´s storsatsar på laddstolpar – över 100 nya laddplatser under 2022 2022 har elbilsladdandet växlat upp på McDonald’s restauranger och på årets fem första månader laddades nästan lika mycket el som under hela 2021! El som motsvarar 9,8 miljoner kilometers körning laddades 2021 vilket var en ökning med över 250 % jämfört med 2020.
Nu storsatsar restaurangkedjan på att bygga ut sitt laddnätverk och kommer under året att, tillsammans med partnern Recharge, fördubbla antalet laddplatser! Antalet elbilar fortsätter att öka stadigt medan utbyggnaden av laddinfrastrukturen i landet inte lyckas hålla samma utvecklingstakt. Som ett självklart stopp på resan och för att fortsätta göra det goda valet enkelt accelererar McDonald´s nu utbyggnaden av sitt laddnätverk.
Hittills i år har McDonald’s tillsammans med partnern Recharge installerat 30 nya laddplatser och innan året är slut kommer 100 nya laddare att vara installerade. – Att fylla på batterierna, både sina egna och bilens, ska inte behöva innebära två separata stopp som gör resan längre än nödvändigt.
- Därför lägger vi nu i nästa växel för att bygga ut vårt laddnätverk till fler restauranger med över 100 nya laddplatser.
- Och i princip alla nya laddare kommer att vara supersnabba på 100 kilowatt och uppåt.
- Det innebär också att vi innan årets slut kommer erbjuda möjligheten till elbilsladdning på över 90 av våra restauranger i landet, säger Henrik Nerell, Miljöchef, McDonald´s.
Alla restauranger som Recharge nu bygger ut får supersnabbladdning som standard eftersom fler och fler elbilsmodeller får större batterier och kan ta emot högre effekt än tidigare. Med supersnabbladdarna är det möjligt att få upp till 150kW vilket gör det möjligt att ladda exempelvis en Volkswagen ID.4, en Polestar 2 eller en Audi Etron till 80% på 30 minuter under sitt restaurangbesök.
Under 2022 kommer även helt nya betalningsmöjligheter att testas på utvalda restauranger för att kunna erbjuda en ännu smidigare och enklare laddning av elbilarna. – McDonald’s har gått i bräschen och tidigt vågat satsa på elbilsladdning vid sina restauranger. Vårt samarbete startade för över tio år sedan och nu investerar vi i en större utbyggnad och moderniserar även de äldre laddstationerna.
Därför är det extra roligt att se att elbilarna nu gått om bensin- och dieseldrivet bland nybilsköpen och att elbilisterna efterfrågar fler komfortabla laddplatser längs våra större vägar för längre resor, säger Maria Brant, chef för Recharge i Sverige.
- McDonald’s satte upp den första elbilsladdaren redan 2009, den första snabbladdaren installerades 2012 och 2018 så invigdes Sveriges första supersnabbladdare på McDonald’s i Kristinehamn.
- Med restauranger längs Sveriges alla större vägar och vid viktiga knutpunkter har McDonald’s också blivit en populär laddestination.
– Det säljs fler laddbara fordon än någonsin men laddinfrastrukturen har halkat efter och därför är vår fortsatta utbyggnad viktig. Våra restauranger ligger strategiskt, har långa öppettider och uppskattad kringservice, och det är roligt att fler laddar sin bil på McDonald’s, menar Henrik Nerell.
Visa hela svaret
Hur lång tid tar det att ladda en elbil på McDonald’s?
Nytt samarbete mellan E.ON och McDonald’s underlättar elbilsresan genom Sverige Från och med sensommaren blir det möjligt att ladda batterierna på ännu fler platser i Sverige då E.ON börjar installera snabbladdningsstationer på McDonald’s restauranger.
- Malmö, Helsingborg och Strängnäs är först ut och fler platser kommer att följa.
- Vi är mycket glada över vårt samarbete med McDonald’s.
- Det starkaste verktyget som finns i att skynda på omställningen till förnybara drivmedel är partnerskap, det är då genomslagskraften blir bäst, säger Mattias Vendel, programansvarig inom eMobility Nordic på E.ON.
Laddstolparna, med effekter på upp till 50kW, gör det möjligt att ladda de flesta batterier på 20–30 minuter vilket gör långresor i elbil till en realitet, utan att man behöver oroa sig för att elen i bilen ska ta slut. Riksdagen har satt som mål att den svenska fordonsflottan ska vara fossilfri 2030.
Fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen för elbilar är en av förutsättningarna för att det ska vara möjligt. McDonald’s installerade den första laddstolpen redan 2009 och erbjuder elbilsburna gäster att ladda batterierna på ca 40 restauranger i Sverige. Att ladda bilens batterier i samband med att gästerna laddar sina egna batterier är populärt och i år har användandet av laddarna mer än fördubblats jämfört med 2018.
– McDonald’s bestämde sig redan för 10 år sedan att satsa på laddstolpar och bidra till omställningen till eldrivna fordon. Våra restauranger är placerade där människor passerar, det är upplyst och öppet sent, det är enkelt att ta något att äta eller en god kopp kaffe, och elen är alltid förnybar.
Visa hela svaret
Vad kostar det att ladda en elbil Ica Maxi?
För kunder som använder ICA Ladda appen eller ICA Ladda kortet är det gratis att ladda bilen mellan kl.6-22 här hos oss. Övrig tid kostar det 2,50kr/kWh. Det går också bra att ladda med Eons laddkort till en kostnad av 2,50kr/kWh.
Visa hela svaret